30 May 2014

Health changes editorial causes upset

4:35 pm on 30 May 2014

An editorial praising the Canterbury health system in the respected British Medical Journal has upset a group of New Zealand health professionals.

no caption

Photo: PHOTO NZ

They have complained that the journal went against its own principles by failing to spell out that the work discussed in the editorial was actually funded by the Canterbury District Health Board.

The editorial appeared in the British Medical Journal last year, commenting on a study of the Canterbury health system by Britain's King's Fund think-tank.

Otago University professor Robin Gauld said an Official Information Act request revealed that the DHB paid $186,000 for the study.

He said the failure to mention that alongside the editorial meant public perception had been manipulated.

"So the concern that we have with the BMJ is that they have commissioned an editorial which speaks in very positive terms about the King's Fund Report, but they have not provided the information around potential conflicts of interests or funding forces that sit behind the King's Fund Report."

The DHB said it did not control or direct the findings of the King's Fund study, but conceded its funding role should probably have been included.